ТО ЩО Ж ТАКЕ
"ОБДАРОВАНІСТЬ"?
(Калейдоскоп
тлумачень)
* * *
Обдарований - який має великі природні
здібності; здібний, талановитий. Здібність - природний нахил до чого-небудь; обдарування;
талант.
(Великий
тлумачний словник сучасної української мови, 2002 р.)
* * *
Обдарованість - комплекс задатків і здібностей,
які за сприятливих умов дозволяють потенційно досягти значних успіхів у певному
виді діяльності (чи діяльностей) порівняно з іншими людьми.
(Л.Липова)
* * *
Обдарованість - якісно своєрідне сполучення
здібностей, від якого залежить імовірність більшого чи меншого успіху під час
виконання тієї чи іншої діяльності.
(Б.Тєплов)
* * *
Обдарованість - специфічне поєднання здібностей
високого рівня, а також інтересів, потреб, що дозволяє виконувати певну
діяльність на якісно високому рівні, відмінному від умовного "середнього
рівня".
(Б.Чижевський)
* * *
Обдарованість - поєднання трьох компонентів:
мотивації, орієнтованої на виконання завдання; видатних розумових здібностей і
креативності.
(Дж.Рензуллі)
* * *
Обдарованість - це не лише своєрідне поєднання
здібностей людини, а ще й сукупність її особистісних характеристик.
(Л.Слободянюк)
* * *
Обдарованість - високий рівень розвитку
загальних і спеціальних здібностей.
(В.Чудновський,
В.Юркевич)
* * *
Обдарованими ми вважаємо наших дітей і
підлітків, рівень інтелекта яких і мотивація, що склалася, дозволяє їм досягти
в майбутньому високих професійних і творчих досягнень.
(Т.Хромова)
* * *
Обдарованими називають тих, хто показує гарні
результати або високий рівень здібностей в одній чи декількох галузях
діяльності: загальні інтелектуальні здібності, академічні здібності,
продуктивне мислення, здібності до лідерства, художні й артистичні здібності,
психомоторні здібності.
(Мануела Да
Сільва)
* * *
Обдарованість - це працелюбство.
(Н.Лейтес)
* * *
Обдарованість - це набір здібностей, здатність
до видатних досягнень у будь-якій соціально значущій сфері людської діяльності.
(Н.Лейтес)
* * *
Обдарованість - системно-особистісне утворення,
зумовлене природними особливостями організму людини (сенсорні, моторні,
інтелектуальні компоненти високої енергетичності). Обдарованість складається з
високого рівня інтелекту, творчих здібностей і мотиваційного компонента.
(О.Кульчицька)
* * *
Обдарованими є ті учні, які, за оцінкою
професіоналів, внаслідок значних здібностей володіють потенціалом до високих
досягнень.
(Держвідділ
освіти США)
* * *
Обдарованість - підвищений рівень розвитку
однієї чи декількох здібностей людини, на основі яких виникає можливість
досягти високих результатів у соціально значимих видах діяльності.
(В.Панов,
А.Матюшкін)
* * *
Обдарованість - це системна, така, що
розвивається протягом життя якість психіки, яка визначає можливість досягнення
людиною більш високих (незвичайних) результатів у одному чи декількох видах
діяльності порівняно з іншими людьми.
(Д.Богоявленська,
В.Шадриков)
* * *
Обдарованість - завжди унікальна, тому марно
шукати універсальні ознаки обдарованих дітей.
(Р.Стернберг)
* * *
Обдарованість є наслідком розвитку вроджених
задатків під дією як внутрішніх, суб'єктивних, так і зовнішніх, стосовно
особистості, соціальних чинників.
(О.Музика)
* * *
Розумово обдаровані діти - це
діти, які різко виділяються із середовища ровесників високим розумовим
розвитком, який є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов
виховання.
(Ю.Гільбух)
* * *
Немає необдарованих дітей - є
дорослі, які не займаються розвитком дитини, адже будь-яка здібність потребує
розвитку.
(І.
Мороз)
Критерії
обдарованості
Обдарованими можна вважати дітей, якщо вони:
1. Часто "перескакують" через послідовні етапи
свого розвитку.
2. У них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні.
3. Рано починають класифікувати і диференціювати
інформацію, що надходить до них.
4. Із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при
цьому їхня мета - не приведення колекції в ідеальний і досить постійний
порядок, а реорганізація, систематизація її на нових підставах.
5. Мають великий словниковий запас. Із задоволенням
читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття.
6. Можуть займатися кількома справами відразу, наприклад,
стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них.
7. Дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і
не терплять ніяких обмежень своїх досліджень.
8. У ранньому віці здатні простежувати
причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки.
9. Можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній
справі, вони буквально "занурюються" в своє заняття, якщо воно їм
цікаве.
10. Мають сильно розвинуте почуття гумору.
11. Постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки
що не під силу.
12. Відзначаються різноманітністю інтересів, що породжує
схильність починати кілька справ одночасно.
13. Часто роздратовують ровесників звичкою поправляти
інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію.
14. Їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі
та поривчасті.
Аспекти психолого-педагогічної
характеристики обдарованої дитини
1. Психофізіологічний аспект:
· фізичний
розвиток;
· здоров'я;
· тип
нервової системи;
· рухомість
нервових процесів;
· загальний
розумовий розвиток.
2. Пізнавальний аспект:
· інтелектуальне
сприйняття;
· концентрація
уваги:
а) самостійність мислення;
б) спритність, швидкість
міркувань;
в) вдумливість, ґрунтовність
осмислення;
г) критичність та гнучкість
мислення;
д) узагальненість мислення;
е) швидкість та міцність засвоєння
знань;
є) володіння операціями, прийомами
розумової діяльності (аналіз, синтез, узагальнення, систематизація,
класифікація, абстрагування); інтелектуально-творчі якості
мислення:
а) креативність;
б) інтуїція,
в) творче уявлення;
г) дивергентність;
д) оригінальність;
е) асоціативність;
є) інтелектуальна активність.
3. Мотиваційний аспект:
· потреба
в самоактуалізації;
· необхідність
у творчості;
· інтелектуальна
необхідність;
· пізнавальна
спрямованість:
· мотив
досягнення;
· потреба
в лідерстві.
4. Аспект стосунків:
· спеціальні
здібності;
· незалежність
особистості;
· вольові
якості;
· комунікативні
якості;
· організаційні
якості;
· якості
вихованості.
5. Взаємодія у сім'ї,
матеріально-побутові умови.
ТЕСТ
"Не прогав вундеркінда"
Кожна дитина має свої, лише їй притаманні риси, які
розпізнаються в ранньому віці, тому обов'язок батьків - виявити та розвинути
приховані здібності та задатки. У цьому може допомогти такий тест.
1. Ваша дитина навчилася рано, до шестирічного віку
читати:
· самостійно - 7
балів;
· за допомогою когось - 5
балів.
2. Читає багато книг, причому досить швидко - 2
бали.
3. Сама або за допомогою когось зацікавилася словниками
та енциклопедіями - 2 бали.
4. Легко навчилася читати, але відчуває труднощі під час
читання - 1 бал.
5. Займається, за звичай, за зачиненими дверима, а друзів
має старших за себе - 2 бали.
6. Розмовляє зі старшими на рівних - 2 бали.
7. Ставить багато різних каверзних запитань, інколи
заганяючи дорослих у глухий кут - 2 бали.
8. Має готові відповіді навіть на несподівані запитання
- 1 бал.
9. Іноді неуважна, але завжди вміє робити цікаві
повідомлення (скажімо, після перегляду кінофільму, телепередачі чи
спостереження за чим-небудь) - 2 бали.
10. Із задоволенням вступає в бесіду про навколишній
світ, дає власну оцінку суспільним явищам - 1 бал.
11. Одноманітні справи (миття посуду, легкі навчальні
вправи, які не потребують особливих зусиль) викликають нудьгу - 1
бал.
12. Чутлива до несправедливості, навіть якщо це не
стосується її особисто - 2 бали.
13. Має багатий словниковий запас і вміло застосовує під
час спілкування різні терміни - 2 бали.
14. Любить складні ігри ( шахи та ін.), які вимагають
кмітливості - 1 бал.
15. У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають
старшокласники - 1 бал.
16. Любить різні заняття, причому хоче робити все
самостійно - 2 бали.
17. Її цікавить Всесвіт, вона цікавиться питаннями
давньої історії - 2 бали.
18. У школі навчається без особливих зусиль, швидко
схоплює матеріал та має власну думку з багатьох питань - 2 бали.
19. Має розвинуте почуття сприймання музики,
образотворчого мистецтва, навколишнього світу і в усьому знаходить гармонію
- 2 бали.
Ось і весь тест вашого "вундеркінда", якщо він
таким є. А це залежить від того, скільки балів він отримає під час підрахунку.
Потрібно врахувати, що об'єктивність тестування залежить від чітких відповідей
на запитання.
Якщо ви набрали від 10 до 13 - це
свідчить про те, що ваша дитина має певні здібності, а тому вам необхідно
потурбуватися про те, щоб організувати її навчання та спрямовувати розвиток її
здібностей.